יקבי ברקן בפייסבוק הצהרת נגישות

יין לבן- זני ענבים

יין לבן- זני ענבים

כיצד מופק יין לבן? מהם אזורי הגידול של הענבים מהם הוא מופק, ומה ההבדלים בין הזנים השונים של הזנים? קראו על היינות הלבנים של יקבי ברקן, אזורי הגידול של הגפנים, ומידע מרתק נוסף, במאמר שלפניכם.

שרדונה-

זן לבן אציל זה מקורו במחוז בורגון שבצפון צרפת. הזן נפוץ מאוד ברוב מדינות העולם והענב מגלה הסתגלות טובה לאקלימים שונים. שני סגנונות עיקריים של יין מפיקים מזן זה.

האחד, שרדונה שלא התיישן בחביות עץ אלא תסס ונשמר כולו במיכלי נירוסטה, שיגלה לטועמיו את הארומות הראשוניות של הפרי דוגמת, הדרים, לימון ותפוח.

הסגנון השני מוסיף התיישנות מסוימת של חלק מן התירוש בחבית אלון במהלך תהליך העשייה, ויגלה לטועמיו טעמים בשרניים יותר ומורכבים של טופי, דבש, אגוזי קשיו ותאנים. זהו היין הלבן הנפוץ והמפורסם בעולם. סגנונות של הז’אנר הלא מיושן בחבית דוגמת “שאבלי” שבבורגון, צרפת, התחילו גם בישראל ובשאר העולם. ליקבי ברקן הז’אנר המיושן בחלקו בחבית (ספיישל רזרב), וליקב סגל הז’אנר הלא מיושן בחבית (רכסים כרם בן זימרה).

סוביניון בלאן-

זן אציל לבן צרפתי שמקורו באזור בורדו. הזן מגלה טעמים עדינים ביותר של אננס וגויאבה כאשר גדל באזורים חמים, וניחוחות של דשא קצוץ, פלפל ירוק ואספרגוס כאשר גדל באזורים קרים. לא נהוג ליישנו בחביות עץ, פרט למקרים בודדים בלבד (Fume). מרכיב החומצה בו גבוה באופן יחסי כי זהו הזן האציל הלבן הראשון להבשיל. קליפתו דקה והוא רגיש למחלות. רמת חמיצות גבוהה יחסית הופכת יין זה לפריך ורענן בעל מרקם קל. הזן מאד אופנתי בעולם בזכות יינות ניו-זילנד הכובשים את העולם, ומעורר ענין גובר בתחום המסעדות בישראל. בשנים האחרונות היה שותף הזן למהפכה תפישתית של ממש בהתייחסות הישראלים ליין לבן. עד לפני 3-4 שנים היווה היין הלבן בישראל נתח של לא יותר מ 20% , ואילו בשנת 2015 אפשר כבר לדווח על גידול משמעותי של 30% נתח יין לבן מול 70% נתח ליין אדום בישראל. יקבים בישראל מתקשים לעמוד בקצב הצריכה והביקוש ליינות לבנים, וללא ספק היה זה הסוביניון בלאן שנתן דחיפה לתחילת המהפכה.

ריזלינג לבן (יוהנסבורג)-

זן גרמני אציל. מגיע לאיכויות באזורים קרים. הזן מגלה ארומות פרחוניות באף, הכוללות לוונדר וורדים. הניחוחות הפירותיים כוללים גם טעמי הדרים. יין זה לא נהוג ליישן בחביות עץ, אלא בבקבוק. תוך כדי היישון בבקבוק מצליח הריזלינג הלבן לגלות ניחוחות מורכבים של יישון. בין הארומות ניתן להבחין בריחות קלויים, דבש ואפילו דלק (קרוזן). כמו הסוביניון בלאן, גם הריזלינג הלבן בעל מרכיב חומצי גבוה יחסי. הריזלינג הגרמני (ריזלינג לבן או ריין ריזלינג בשמותיו האחרים) ידוע בסגנונות רבים. יש כאלה יבשים, אחרים מגיעים לרמת מתיקות של חצי יבשים, ויש גם מתוקים יותר ומבצירים מאוחרים בעלי רמת אלכוהול גבוהה יותר. את הסגנון הגרמני קשה למצוא בשאר מדינות העולם, שכן הוא דורש אקלים ממוזג עד קר. בישראל אם כן, לא יהיה הריזלינג הלבן נפוץ עד מאוד וחשוב לא להתבלבל בינו לבין הזן הבא, האמרלד ריזלינג.

אמרלד ריזלינג-

זהו זן הכלאה בין הריזלינג הלבן לזן המוסקדט. בתחילת דרכה של תעשיית היין בישראל, היה האמרלד ריזלינג אורח של כבוד ברוב בתי ישראל. בישראל מייצרים ממנו בעיקר יין חצי יבש. האמרלד ריזלינג מגלה ארומות פירחוניות באף ונחשב ליין קליל. כאמור קודם, אין להשוות באיכויות הזן הזה לריזלינג הלבן (יוהנסבורג) שתואר קודם לכן.

מוסקט אלכסנדרוני-

זן לבן המופיע לרוב כיין קינוח. מקורו של הזן באפריקה. הארומות של המוסקט חזקות במיוחד ומובחנות לכל. הענב גדל ברוב מדינות העולם ובמיוחד באגן הים התיכון. היבולים של זן המוסקט גבוהים יחסית, הגרגר שלו גדול והזן יכול להטמיע סוכרים לרמות גבוהות המתאימות להפיכתו של היין ליין קינוח מתקתק. ארומות פרחוניות חזקות לצד ניחוחות של תאנים מיובשות, צימוקים, דבש וקרמל הם רק חלק משלל הארומות שמפיק ענב זה. בחיך מודגשת המתיקות הסירופית של המוסקט, רמת האלכוהול עשוייה לטפס בקלות לרמות של יין אדום כבד גוף, והחומצה בדרך כלל מאזנת את מתיקות היתר. זהו יין נהדר למנות קינוח, גבינות ופירות קייצים.

גוורצטרמינר-

זן לבן זה מקורו בחבלי הארץ הצפוניים של איטליה, באזור “טרמינר”, לא רחוק מאוסטריה.”גוורץ” בגרמנית פרושו מתובל / תבלין, ולפיכך מסגיר השם את תכונותיו. עיקר פרסומו בא ממחוז אלזס הצרפתי על גבול גרמניה, שם התבסס עד מאוד הגוורצטרמינר ומפיק יינות איכותיים במיוחד. הזן נחשב לזן ענבים איכותי ומגיע לשיאים רק באזורים קרים. צבעו של הענב כאשר הוא מבשיל, ורדרד משהו, והוא נוטה להבשיל מוקדם. הארומות של היין עשויות להזכיר ניחוחות טרופיים של ליצ’י, לוונדר, תבלינים וליים. היין נחשב ליין יוקרתי כאשר הוא במיטבו, והוא ללא ספק אופנתי כיום בקרב חובבי יין רבים בישראל ושותף בכיר בטבלת המכירות של היינות הלבנים הנמכרים ביותר. סגנונות של היין כוללים בעיקר יינות חצי יבשים המתאימים להגשה כיינות מעט מתקתקים קרים או כלווי לגבינות בשלות ופירות. ישנם גם סגנונות מתוקים של יינות קינוח שלו ואפילו מעט סגנונות של הזן כיין יבש.

פרנץ׳ קולומברד-

זן לבן הנפוץ מאוד בחבל קוניאק שבצרפת, קליפורניה ובישראל, ומאפיין אזורי גידול חמים. הפרנץ׳ קולומברד ניחן בחומציות טבעית גבוהה מאוד ומשמש לבלנדים של זנים לבנים הסובלים מחומציות נמוכה. זהו זן כמותי המניב 2.5-3 טון / דונם.

 

לקריאה על זני ענבים אדומים

לתשומת ליבך: הינך מבקר באתר תוך שימוש בדפדפן מסוג אינטרנט אקספלורר בגירסה מיושנת ולא בטוחה, אתר זה פועל בה באופן חלקי. לחווית גלישה מהירה, נעימה ובטוחה יותר - באתר זה ובכלל - מומלץ מאוד לשדרג לדפדפן מתקדם ובטוח יותר, כמו פיירפוקס, אופרה, ספארי, כרום, או גירסה עדכנית יותר של אינטרנט אקספלורר